Ultimii ani au subliniat necesitatea imperativa a transformarii digitale pentru organizatiile care aspira sa ramana relevante pentru clientii lor si in contextul pietei de activitate. Eforturile de digitalizare ale unei organizatii se sprijina esential pe investitiile in infrastructura sa de retea. Aceasta conecteaza toate componentele functionale ale organizatiei (aplicatii, dispozitive si personal) si joaca un rol decisiv in reusita sau esecul transformarii digitale. O retea optimizata faciliteaza o productivitate crescuta si colaborare neingradita, influentand direct calitatea experientei utilizatorilor si securitatea datelor, constituind prima bariera impotriva atacurilor cibernetice.
Nevoile organizationale s-au transformat, insa tehnologiile de retea si metodologiile lor de operare au stagnat, fiind neschimbate de peste doua decenii. Se impune astfel o schimbare strategica pentru administratorii retelelor corporative, schimbare care presupune adoptarea arhitecturii de retea SDN (Software Defined Network).
SDN ofera o arhitectura de retea programabila care permite controlul dispozitivelor de retea printr-un controller software si API-uri, desprinzand straturile de control de cele de date, responsabile cu transmiterea efectiva a traficului. Astfel, SDN aliniaza infrastructura de retea la obiectivele de afaceri ale organizatiei, facilitand implementarea si monitorizarea politicilor de retea pentru optimizare continua.
Principalele deficiente ale retelelor traditionale adresate de SDN includ:
• Dificultatea de a implementa servicii noi intr-o infrastructura rigida si integrata, cu retele care se rezista la schimbare, impiedicand adoptia inovatiilor tehnologice cum ar fi videoconferintele, IoT si mediile de lucru inteligente, limitand capacitatea organizatiei de a inova si de a-si mentine avantajul competitiv.
• Integrarea retelei wireless cu celelalte segmente ale retelei, o sarcina dificila in conditiile actuale, din cauza lipsei de capabilitati de virtualizare de Layer 3 la controllerele wireless existente, gestionarea separata a retelei wireless complicand si mai mult administrarea retelei.
• Eliminarea necesitatii pentru solutii traditionale de segmentare a retelei, cum ar fi VLAN-uri pe switch-uri si VRF-uri pe routere.
• Simplificarea implementarii politicilor de acces in retea, care se bazeaza pe VLAN-uri, subretele IP si liste de control acces (ACL-uri).
• Imbunatatirea procesului de onboarding pentru utilizatori si dispozitive in retea, prin simplificarea acordarii de privilegii adecvate, evitandu-se procedurile complicate sau greu de gestionat pe scara larga asociate cu conectarea la un port de switch, un SSID sau prin alocarea dinamica de politici prin 802.1X.
• Reducerea timpului necesar pentru identificarea si rezolvarea problemelor de retea, datorita imbunatatirii vizibilitatii asupra functionarii si performantei retelei, permitand organizatiilor sa actioneze proactiv fata de schimbarile survenite.

Abordarea deficientelor retelelor conventionale va aduce organizatiilor beneficii precum:
1. automatizarea – echipamentele de retea vor adopta un format „plug and play”, cu politici uniformizate pentru atat traficul cablat, cat si cel fara fir, reducand considerabil durata necesara pentru punerea in functiune a unui nou sediu sau sucursala.
2. politici de acces la retea uniformizate, care vor urmari utilizatorul indiferent de locatie, fiind stabilite pe baza identitatii sale si nu a adresei IP furnizate de retea sau a listelor de control acces (ACL-uri).
3. o abordare proactiva in gestionarea incidentelor de retea, prin identificarea timpurie a situatiilor critice inainte ca acestea sa devina probleme efective pentru utilizatori.
4. integrarea cu aplicatii terte prin utilizarea API-urilor open, oferind organizatiilor libertatea de a selecta solutiile cele mai adecvate pentru diferite scenarii de business. Un exemplu este integrarea cu sisteme de ticketing care poate notifica departamentul IT cand un grup de adrese DHCP atinge 80% din capacitatea sa.
In contextul actual, reteaua leaga totul, iar cresterea numarului de utilizatori si dispozitive conectate, alaturi de necesitatea configurarii, monitorizarii si depanarii manuale a fiecarui echipament, complica administrarea retelei si incetineste evolutia organizatiei. Tehnologia SDN este conceputa pentru a elimina aceste obstacole prin automatizarea politicilor de acces si monitorizarea continua a retelei, de la infrastructura cablata si wireless, pana in cloud. SDN faciliteaza organizatiilor tranzitia de la o retea care necesita supraveghere constanta, la una care poate interpreta cerintele organizatiei si se poate auto-configura corespunzator. Specialistii TOP TECH sunt pregatiti sa va sprijine in reconfigurarea, actualizarea si redesenarea retelei conform standardelor actuale. Completati formularul de pe aceasta pagina pentru a lua legatura cu unul dintre consultantii nostri.”